|
||||||||
|
Dit album is een heruitgave van het Duitse MPS label dat onlangs weer tot leven is gewekt door Edel Music, de opnamen dateren uit 1992/1993. Jean-Luc Ponty is een pionier en onbetwist meester op de viool in de categorie jazz en rock. Hij werd geboren in een familie van klassieke muzikanten op 29 september 1942 in Avranches, Frankrijk. Zijn vader gaf vioolles, zijn moeder pianoles. Op zijn 16e ging hij naar het Conservatoire National Supérieur de Musique van Parijs. Al snel daarna werd hij lid van een van de belangrijkste symfonie orkesten Concerts Lamoureux, maar ondertussen schnabbelde hij ook in de jazz op elektrische viool. In 1969 componeerde Frank Zappa Jean-Luc’s album King Kong met nummers die Zappa eerder opnam met The Mothers of Invention of onder eigen naam, op zijn geweldige album Hot Rats spelde ook Jean-Luc mee, later werd hij ook lid van The Mothers. Hij werd een van de topfiguren van de nieuwe stroming jazzrock, hij was ook lid van de groep Return to Forever van Chick Corea. Onder eigen naam maakte hij meer dan 40 albums, hij maakte ook talloze albums met Chick Corea, Mahavishma Orchestra, Frank Zappa en tientallen anderen. Dit album is er een van een serie die hij opnam voor MPS, hij is hier te horen op akoestische- en elektrische viool en synthesizers, verder horen we Wally Minko op piano en keyboards, Martin Atanga op gitaar, Kevin Eubanks op gitaar in “Blue Mambo”, Guy Nsangué op bas, Moktar Samba op drums en percussie, Abdou Mboup op percussie en ook Sydney Thiam op percussie. Op dit album zijn veel invloeden te horen van Afrikaanse muziek die in die jaren een belangrijke rol speelde in de muziek van Ponty. Het was al weer even geleden dat ik bezig was met Jean-Luc Ponty en dat was vooral in de tijd dat hij was geassocieerd met Frank Zappa waarin hij een glansrol vervulde op het album Hot Rats , ik ben hem daarna uit het oog verloren door zijn medewerking aan de jazzrock waar ik niet veel mee op had. Maar in dit album vind ik veel voorbeelden van de creatieve geest van Ponty, zijn samenwerking met Afrikaanse muzikanten maakt dit album helemaal up to date in deze tijd. Kortom een prima heruitgave van dit album uit de jaren ’90, een compliment dat Edel Rec. het rijke oeuvre van MPS records weer opnieuw uitgeeft. Jan van Leersum.
|